رازهایی که خلبانان به کسی نمیگویند
پرواز یکی از کارهای هیجانانگیزی است که برخی عاشق آن هستند و برخی نیز از آن میترسند. با وجود اینکه فکر میکنیم اطلاعات زیادی نبست به شیوه پرواز هواپیماها و شرایط مختلف آنها داریم، اما گوش دادن به حرفهای یک خلبان در این خصوص میتواند بسیار شگفتانگیز باشد. برخی بر این باور هستند که پرواز در صبح آرامش بیشتری دارد و گاهی خلبانان به دلایل امنیتی هواپیما را به شکلی که تکانهای زیادی در آن احساس شود روی زمین فرود میآورند.
البته پی بردن به این که خلبانان در طول پرواز میخوابند و هر هواپیما در هر سال یکبار با رعد و برق برخورد میکند، اطلاعات هیجانانگیزی هستند؛ همراه ما باشید تا با اطلاعاتی که خلبانان هرگز به مسافران خود نمیگویند، آشنا شویم.
گاهیاوقات هواپیماها دچار ایراد میشوند
همه افراد امیدوار هستند که هیچ هواپیمایی دارای ایراد نباشد و این موضوع زمانی که خودشان داخل هواپیما هستید، قوت میگیرد. اما در این بین گاهیاوقات شاهد سقوط برخی هواپیماها نیز هستیم. قطع برق کابین خلبان، عدم عملکرد درست باتری و ارایه نیمی از توانایی موتورها برخی مشکلاتی هستند که ممکن است در طول پرواز رخ دهند. در اغلب موارد این مشکلات پیش از پرواز برطرف میشوند و لازم نیست در طول پرواز نگران چنین موضوعهایی باشید.
فرود ممکن است پر از لرزش باشد
ممکن است برخی از مسافران همیشه در یک نقطه در حین فرود لزرشهای شدیدی را احساس کنند اما این موضوع همیشه مربوط به اقدامات و میزان تسلط خلبان نیست. گاهیاوقات خلبان اقداماتی را در حین فرود انجام میدهد تا از لغزش هواپیما روی باند جلوگیری شود. به طور مثال زمانی که شرایط بارانی حاکم است، هواپیما باید کمی محکم به زمین بنشیند تا ترمزها بتوانند به خوبی عمل کنند. البته حدود نیمی از تصادفات و مرگ و میرهایی که در هواپیما صورت میگیرد در جریان فرود رخ میدهند و بهتر است در این خصوص کمی نگران باشید.
خلبانان در طول پرواز میخوابند
شاید بسیاری از ما فکر میکردیم که خلبانان در طول پرواز با تمام دقت در حال هدایت هواپیما هستند، اما باید گفت که خلبانان در طول پرواز میخوابند. براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت، بیش از نیمی از خلبانان اعلام کردهاند که در طول پرواز میخوابند. با وجود اینکه شنیدن چنین حرفی میتواند نگرانکننده باشد، اما خلبانان در برخی شرایط مجاز به استراحت هستند که در این بین میتوان به زمانی اشاره کرد که کمک خلبان در حال انجام وظیفه است.
کاپیتان Piers Applegarth که نماینده انجمن خلبانان خطوط هوایی بریتانیا (BALPA) است، در گفتگو با MailOnline مدعی شده:
به طور کلی در پروازهایی که کمتر از ۱۰ ساعت و ۳۰ دقیقه هستند، تنها دو خلبان حضور دارند. در پروازهای طولانیتر نیز خلبانهای بیشتری در هواپیما انجام وظیفه میکنند و به این طریق امکان خوابیدن و استراحت کردن آنها در طول پرواز وجود دارد.
پروازهای صبح آرامتر هستند
اگر از لرزشهای هواپیما میترسید، پرواز در طول صبح میتواند برای شما مناسبتر باشد. بسیاری از رعد و برقها و شرایط نامناسب آب و هوایی، بعدازظهر و یا در شبهای صاف رخ میدهند. این بدان معناست که در طول صبح باد کمتری میوزد و میتوانید پرواز آرامتری را تجربه کنید.
خلبانان غذای متفاوتی میخورند
خلبانان هیچگاه از بدی غذاهای خود شکایت نمیکنند و این نیز بدان دلیل است که غذایی که آنها میخورند با غذای دوباره گرم شده مسافران تفاوت دارد. غذاهایی که برای خدمه پرواز ارایه میشود در سطح پروازهای تجاری است و برخی از خلبانان نیز غذای مورد نظر خود را به هواپیما میآورند. برای کاهش ریسک مسمویت غذایی نیز خلبان و کمک خلبان، غذای متفاوتی را میل میکنند.
برخورد رعد و برق با هواپیما اتفاقی عادی است
اوایل امسال بود که یکی از مسافران خطوط هوایی کره، تصویری را ثبت کرده بود که در آن لحظه برخورد رعد و برق به بال هواپیما نشان داده میشد. با وجود اینکه چنین صحنهای میتواند بسیار رویایی باشد اما هیچ هواپیمایی با برخورد رعد و برق دچار مشکل جدی نمیشود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید همه ساله هر هواپیمایی حداقل یکبار با رعد و برق برخورد میکند و خوشبختانه در اغلب موارد تنها خسارت جزیی به آنها وارد میشود.
ماسکهای اکسیژن تنها ۱۵ دقیقه کار میکنند
در شرایط اورژانسی و زمانی که هواپیما در ارتفاع زیادی قرار دارد، مسافران تنها چند ثانیه وقت دارند تا ماسکهای اکسیژن را روی صورت خود قرار دهند و در غیر این صورت بیهوش خواهند شد. اما با وجود این، ماسکهای مذکور که از سقف آویزان میشوند، تنها ۱۵ دقیقه میتوانند مورد استفاده قرار گیرند. البته این مدت برای خلبان کافی است تا اتفاع هواپیما را کاهش دهد.
جعبه سیاه هواپیما غیرقابل تخریب نیست
در فیلمها چنین نمایش داده میشود که جعبه سیاه هواپیما تحت هر شرایطی دوام میآورد، اما این طور نیست. جعبه سیاه هواپیما نیز مانند تمام ساختههای دست بشر میتواند هنگام تماس با آتش و فشار زیاد آسیب ببیند.
هواپیما ربایی کد مخصوص به خود را دارد
اگر هواپیما پس از هواپیما ربایی به زمین بنشیند، خلبان باله هواپیما را به سمت بالا رها میکند. او با این کار نشان میدهد که یک جای کار به مشکل برخورده است. این بالهها هنگام فرود هواپیما به کاهش سرعت آن کمک میکنند.
اگر از ماسک اکسیژن استفاده نکنید، از حال میروید
شاید بسیاری این مورد را بدانند: زمانی که کابین در ارتفاع اکسیژن خود را از دست دهد، شما در صورت استفاده نکردن ماسک اکسیژن در عرض ۱۵ تا ۳۰ ثانیه حال میروید.
از آب موجود در هواپیما استفاده نکنید
تنها در یک صورت در هواپیما آب بنوشید و آن اینکه مستقیما از آب بطری بنوشید. آب موجود در هواپیما به دلیل جرمزدایی با مواد شیمیایی تصفیه شده است. قهوه و چایی که در هواپیما سرو میشود نیز از این قاعده مستثنی نیست.
چیزی به نام تاخیر مراقبت پرواز نداریم
تقریبا در تمام فرودگاهها، هر دقیقه یک هواپیما از آن بلند شده و یا داخل باند آن فرود میآید. بنابراین، فضای کافی برای فرود هواپیمای ورودی در باند وجود ندارد.
خلبانهای سرشناس پول خوبی به جیب میزنند
اگر خلبان یک شرکت هواپیمایی معروف (در کشورهای غربی) شوید، درآمدتان سالانه حدود ۱۴۵ هزار دلار است.
در میانه پرواز احتمال سقوط پایین است
محتملترین زمان سقوط هواپیما درست زمان بلند شدن و فرود آمدن بر باند فرودگاه است. سقوط در میانه راه، احتمال بسیار کمتری دارد.
استفاده از وسایل الکترونیکی مشکلی ندارد
تاکنون هیچ مدرک جامعی دال بر مشکل دار بودن استفاده از وسایل الکترونیکی در هواپیما و اختلال آن با امواج دریافتی هواپیما جمعآوری نشده است. با این حال، ما به شما پیشنهاد نمیکنیم که هنگام پرواز از وسایل الکترونیکی خود استفاده کنید، چرا که ممکن است با خدمه پرواز به مشکل جدی بربخورید.
خلبانها گاهی اوقات به علامت کمربند ایمنی توجه نمیکنند
گاهی اوقات خلبانها فراموش میکنند که علامت بستن کمربند ایمنی را در جریان پروازهای کاملا آرام خاموش کنند.