چرا اپل محبوب ترین شرکت دنیاست؟
راستش زمانی که استیو جابز و دوست صمیمیاش استیو وازنیاک، پایههای کمپانی اپل را بنا نهادند، هیچگاه فکر نمیکردند که روزی این کمپانی به محبوبترین شرکت دنیا مبدل شود و محصولات ساخته ذهن و دست آنها بتواند تا اینحد موفق باشد.
اپل روزهای خوبی را میگذراند؛ تمامی محصولات جدید این کمپانی موفق بودهاند و اوضاع کاملا بر وفق مراد این کمپانی است. اما سوالی که پیش میآید این است که چگونه یک کمپانی تولیدکننده که تمامی محصولاتش از قیمت بالایی برخوردارند و هر کسی توانایی خرید آنها را ندارد، به محبوبترین کمپانی دنیا تبدیل شده است. در ادامه 5دلیل را برای شما بیان میکنیم که اپل را تبدیل به محبوبترین کمپانی دنیا کرده است.
استیو پاول جابز را که میشناسید، مهمترین شخصیت اپل و یک مدیر به تمام معنا؛ استیو جابز را میتوان مهمترین دلیل محبوبیت زیاد اپل دانست. او شخصیتی متمایز و محبوب بود، گفته میشود محبوبیت او در میان مردم از رییسجمهوری آمریکا نیز بیشتر بوده است. جابز خصوصیات خاصی داشت، هرچند اصلا خوشاخلاق نبود، برای کار خود ارزش میگذاشت و هیچگاه شکست را نمیپذیرفت.
او سرشار از ایده و خلاقیت بود، هرچند هیچگاه دانشی در زمینه تولید و برنامهنویسی نداشت اما مدیریت خوب باعث شد تا کمپانی او بهترینها را ارایه دهد. چندسالی است که از مرگ او میگذرد اما نام اپل با نام او گره خورده است؛ بنابراین تا اپل وجود دارد استیو جابز هم وجود خواهد داشت.
اپل محصولات زیادی را تولید کرده است اما هیچکدامشان آیفون نمیشوند. هیچ طرفدار تکنولوژی نمیتواند فوریه 2007 و رونمایی استیوجابز از اولین نسل آیفون را فراموش کند. تلفنهمراهی که بهنوعی انقلابی در تلفنهای همراه محسوب میشد.
شاید اولین نبود اما بیشک بهترین بود. اینروزها هم در میان بازار شلوغ تلفنهایهمراه آیفون جایگاه خوبی دارد. زیباست، سریع است، لوکس است و در یککلام فوقالعاده است، اگر آیفون نبود مطمئنا اپل دیگر اپل کنونی نبود.
پیشتر گفتم که استیوجابز برای کار و محصولات خویش اهمیت قائل بود، او این سنت را بهخوبی در اپل جا انداخت و هماکنون اپل مبدل به یکی از مشتریمدارترین تولیدکنندگان محصولات دیجیتالی شده است، آمار رضایت کاربران نیز این موضوع را بهخوبی نشان میدهد. اپل در طراحی محصولات خود توجه ویژهای به جزئیات دارد و کوچکترین جزئیات نیز از دید این کمپانی مخفی نمیمانند.
دیگر نکته در محصولات اپل پشتیبانی بسیار مناسب سختافزاری و نرمافزاری از محصولاتش است؛ بهگونهای که شما اگر یک محصول از این کمپانی را خریداری کنید، خیالتان راحت است که چندسال پشتیبانی نرمافزاری دارید.
اولین بودن امر مهمی است، کاربران زیادی هستند که دوست دارند فناوریهایی را در دسترس داشته باشند که پیشتر کسی آنها را امتحان نکرده است، خوشبختانه اپل در این زمینه بسیار موفق است و معمولا از روی محصولات اپل میتوان فناوریهای مورد استفاده سایر کمپانیها در سال آینده را حدس زد، نمونهاش همین فناوری 3D Touch است که در آیفون 6s بهکار گرفته شد و اکنون خبرهایی مبنی بر مجهز بودن پرچمداران سامسونگ در سال آینده بهاین فناوری منتشر شدهاست.
البته اینکه بگوییم اپل در تمامی فناوریها اولین بوده، کمی اغراق آمیز است اما دستکم میتوانیم بهاین موضوع اشاره کنیم که اپل اولین کمپانی است که از یک فناوری بهترین استفاده را میکند و پس از آن سایر کمپانیها یاد میگیرند فناوری جدید چه استفادهای دارد.
تبلیغات جزیی جدایی ناپذیر از اپل است، این کمپانی هر سال بودجه هنگفتی را صرف تبلیغات مختلف میکند، از تبلیغ در رسانههای جمعی گرفته تا ایجاد کمپینهای هواداری و… .
اپل شگردهای مختلفی برای تبلیغات دارد؛ این کمپانی هرساله با معرفی محصولات جدیدش سعی در خاص و متمایز کردن دارد، بهعنوان مثال سال پیش آیفونهای 6 یک مشکل داشتند که خم شدن آنها بود اما در واقعیت مقاومت آنها نسبت به سایر پرچمداران کمتر نبود ولی با تاکید اپل روی این موضوع و انتشار خبرهایی مبنی بر رد و یا تایید این مشکل، اپل توانست نظر کاربران بیشتری را به محصول ساخته خود جلب کند.
البته موضوع تبلیغات در اپل بسیار پیچیدهتر از این است و از سعی در ترغیب رقبا برای مقایسه محصولات خود با گوشیهای اپل گرفته تا ایجاد اخبار منفی درباره اپل، اینها همه جزیی از برنامههای تبلیغاتی این کمپانی محسوب میشوند.