تونل کندوان و جاده چالوس در پیچ و خم روزگار
تونل کندوان در جاده چالوس قرار دارد. این تونل همان زمان به خاطر اهالی روستای کندوان که در همان حوالی ساکن بودند و مایحتاج خوراکی کارگران را تامین میکردند تونل کندوان نام گرفت. جاده چالوس و تونل کندوان بیش از ۸۰ سال پیش با ابزاری ابتدایی همچون بیل و کلنگ در مدتی کوتاه ساخته شدند. با گذشت دههها از ساخت جاده چالوس، این مسیر همچنان یکی از مهمترین مسیرهای رسیدن به شمال ایران است.
تونل کندوان واقع در جاده کرج و چالوس در سال ۱۳۱۷ افتتاح شد. تا پیش از افتتاح تونل کندوان، راه میان کرج تا چالوس پنج ماه از سال غیر قابل تردد بود.
مجید آهی وزیر راه وقت در حال دادن گزارش چگونگی ساخت تونل کندوان به رضا شاه پهلوی.
افتتاح تونل و صف سربازان گارد احترام
قطع روبان افتتاح تونل
در همین زمینه "موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران" که نهادی دولتی در جمهوری اسلامی ایران است، در گزارشی درباره جاده چالوس و تونل کندوان نوشته است: "جادهای که برای رفت و آمد، هشتاد سال پیش طراحی و ساخته شده، هنوز در سن پیری خود جوابگوی میلیونها خودرو در سال است و میلیاردها ساعت زمان خلقالله در ترافیک این جاده دود میشود و به هوا میرود تا کی اتوبان شمال به سرانجامی برسد!"
در ادامه گزارش این نهاد دولتی آمده: "انجام این کار با امکانات آن زمان و سردی هوا و کم بودن زمان کاری این ناحیه سردسیر کاری بس بزرگ به دست کارگران ایرانی انجام شده است آن هم در زمان محدود چهار سال. حال شما این را مقایسه کنید با حدود یک دهه زمان، جهت دو بانده کردن همین تونل کنده شده در سالهای اخیر، آن هم با امکانات دوره حاضر."
نمایی از کارگرانی که حدود سال ۱۳۱۲ جاده چالوس را با امکانات آن زمان یعنی بیل و کلنگ در عرض چهار سال ساختند.
تونل کندوان در دهه سی خورشیدی
مهمانسرای شهر چالوس و میدان ورودی خلوت آن در سالهای دور.
راه شوسه چالوس - تهران در دهه ۱۳۱۰
با ساخت تونل کندوان ۱۳ کیلومتر از مسافت کرج به چالوس کاسته شد، زیرا پیش از آن برای طی این مسیر باید کوه دور زده میشد.
پل شهر چالوس، سال ۱۳۲۶
جاده چالوس، با نام رسمی جاده ۵۹، یکی از مهمترین جادهها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران وصل میشود.