دانش بنیان آذر زمین

به باشگاه علمی و فرهنگی و آموزشی خوش آمدید

به باشگاه علمی و فرهنگی و آموزشی خوش آمدید

افتخار داریم با ایجاد این وبلاگ برای نشر مطالب علمی کمکی بکنیم لطفا با نظرات و پیشنهادات خود ما را در این راه آگاه سازید

نویسندگان
پیوندهای روزانه

گذشت 250سال از ابداع ماشین لباسشویی

جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۴۷ ق.ظ
زندگی بدون ماشین لباسشویی در بسیاری از جوامع امروزی، به ویژه در کشورهای غربی تصورناپذیر است. 250 سال پیش بود که یک محقق و دین‌شناس آلمانی به فکر ابداع راهی برای آسان کردن رخت‌شویی افتاد.
 


قهرمان لوازم خانگی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


رخت‌های کثیف را در ماشین لباس‌شویی بیاندازید، پودر لباسشویی را اضافه کنید و دکمه شروع را فشار دهید. امروزه کمتر کسی است که لحظه‌ای به ماشین لباسشویی و نقشی که در آسان کردن زندگی روزمره دارد، فکر کند، مگر آنکه ماشین‌اش خراب شود یا آب آن به بیرون رخنه کند و زیرزمین خانه یا کف حمام و آشپزخانه را فرا گیرد. ایده‌ی ساختن وسیله‌ای برای آسان کردن کار طاقت‌فرسای رخت‌شویی به 250 سال پیش برمی‌گردد.
 


انقلابی در رخت‌شویی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


اختراع ماشین لباسشویی امروزی را در واقع می‌توان مدیون دین‌شناس و محققی آلمانی به نام یاکوب کریستیان شفر بود. او ۲۵۰ سال پیش مقاله‌ای تحت عنوان "ماشین لباسشویی راحت و سودمند" منتشر کرد. او به سطل‌های معمول لباسشویی در آن زمان تجهیزاتی افزود. او محفظه‌ای چوبی برای شستشو را اساس قرار داد و تخته ‌شستشو را طوری طراحی کرد که به هنگام چرخاندن آن توسط کاربر، رخت‌ها را تمیز می‌کرد.
 


کار زنان

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


این وسیله اما به تولید انبود نرسید و مدت‌های زیادی طول کشید تا گام‌های بعدی در راه ساخت ماشین‌های لباسشویی برداشته شود. این پوستر تبلیغاتی به سال ۱۹۲۷ میلادی برمی‌گردد. در آن زمان لباسشویی کاری بود که زنان انجام می‌دادند و از آنجایی که اکثر مهندسان و مخترعان تا اوایل قرن بیستم میلادی مرد بودند، اختراع و ابداع وسیله‌ای برای آسان کردن لباسشویی چندان مشغله ذهنی آنها نبود.
 


تولید اسلحه به جای ماشین لباسشویی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


با گذشت زمان تلاش‌ها برای ساخت ماشین‌های لباسشویی افزایش یافت. در این تصویر می‌توان یکی از تولید‌کنندگان ماشین‌های لباسشویی را دید که در سال ۱۹۳۵ میلادی در مناطق حومه لندن ماشینی برقی را نمایش می‌دهد. علاقمندان به این دستگاه‌ها معمولا زن بودند. در آن زمان غیرقابل تصور بود که مردان رخت‌هایشان را خود بشویند. شروع جنگ جهانی دوم سبب شد که نیرو و تمرکز مخترعان به وسایل و تجهیزات جنگی معطوف شود.
 


رویای داشتن ماشین لباسشویی خانگی

گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


بعد از جنگ جهانی دوم بود که طراحی و تولید ماشین‌‌های لباسشویی برای مصرف خانگی به طور جدی آغاز شد. در سال ۱۹۵۱ میلادی بود که شرکت AEG با ارائه نخستین ماشین لباس‌شویی تمام خودکار، شگفتی زنان خانه‌دار را برانگیخت. البته این دستگاه که غولی ۶۰۰ کیلوگرمی بود، در آن زمان ۲۲۸۰ مارک آلمان قیمت داشت و کمتر کسی توانایی خرید آن را داشت.
 


موفقیت‌ ماشین‌های لباسشویی در پی شکوفایی اقتصادی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در دهه شصت میلادی قرن گذشته بود که دستگاه‌هایی سبک‌تر و ارزان‌تر به بازار عرضه شدند. علیرغم تولید انبوه، ماشین لباسشویی در آن زمان یکی از نمادهای ثروت و رفاه محسوب می‌شد. ماشین لباس‌شویی در آگهی تجاری نیز وسیله‌ای بود که مرد به "همسر سخت‌کوش و خانه‌دار خود" هدیه می‌داد. ماشین‌های لباس‌شویی تمام خودکار در گذر زمان به مراکز دانشگاهی که در آنجا به آن نیاز بود، راه یافتند.
 


تصویری مشابه در دهه هشتاد

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


تا سال‌های دهه هشتاد و نود میلادی در آگهی‌های تجاری صحبت از آن می‌شد که شستن رخت‌ها وظیفه‌ی خانم خانه‌دار است. ماشین‌های لباسشویی با گذشت زمان پیشرفته‌تر شده و هر روز امکانات و برنامه‌های بیشتری به مصرف‌کنندگان برای شستن پوشاک با جنس‌های گوناگون می‌دهند. از آن گذشته می‌توان برنامه شستشو را با تایمر تنظیم کرد.
 


توجه به کم‌مصرف بودن

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


یکی از ویژگی‌هایی که اهمیتی روزافزون داشته است، کم‌مصرف بودن ماشین‌های لباسشویی است که امروزه در آلمان با علامت‌هایی ویژه نشانه‌گذاری و دسته‌بندی می‌شوند. ماشین‌هایی که از علامت انرژی A+++ برخوردارند، در یک خانوار ۳ نفر سالانه به طور متوسط ۴۰ یورو در سال برق مصرف می‌کنند، در حالیکه که میزان مصرف برق ماشین‌های لباسشویی با علامت A+ بر ۶۰ یورو در سال بالغ می‌شود.
 


رواج رخت‌شوی‌خانه‌های عمومی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


البته تمام خانوارها در آلمان از ماشین‌های لباسشویی برخوردار نیستند. برای نمونه دانشجویان و گاه نیز افراد مجرد برای شستن پوشاک خود از رختشوی‌خانه‌های عمومی استفاده می‌کنند. این مراکز در عین حال به مراجعه‌کنندگان این فرصت را می‌دهند که با افرادی تازه آشنا شوند و وقتی را که در انتظار پایان شستشو هستند، به گپ و صحبت بگذرانند.
 


ماشین‌های لباس‌شویی در ایران

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ماشین‌های لباسشویی در دهه‌های پیش از انقلاب اسلامی از جمله وسایل خانگی بود که روز به روز جای خود را در خانه‌های ایرانی باز کرد. در همان دوران تبلیغات تجاری برای برندهای گوناگون از جمله در مجله‌ها منتشر می‌شد.
 



تولیدات داخلی

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


البته امروز در بازارهای ایران در کنار ماشین‌های لباسشویی برندهای معروف چون ال جی و سامسونگ، محصولات ساخت ایران نیز با قیمت‌هایی مناسب‌تر عرضه می‌شوند که خیلی‌ها هم تأکید بر خرید و مصرف تولیدات داخلی دارند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۳
سجاد پهلوانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی